Chip Tuning – niet alleen voor paardenraces of straatauto

chiptuning

Het concept van chiptuning klinkt te mooi om waar te zijn; Is dit echt zo? Absoluut, en hier is hoe het moet:ontstekings timing. Meer vermogen, een snellere topsnelheid en een minimaal brandstofverbruik kunnen allemaal worden bereikt door weg te hakken bij de motor.

Veel amateur-tuners zullen een eenvoudige chip kopen of zelfs proberen er zelf een te maken. Een chip bestaat uit een aantal primaire componenten. Het eerste onderdeel is meestal een keramische schijf, die in een precieze cirkel wordt gesneden om een holte in het midden te creëren. Deze leegte levert de energie die nodig is om de verbrandingsdruk in de verbrandingskamer op te wekken, waardoor de hoeveelheid lucht door de motor toeneemt.

Vervolgens stemt uw chip de boring en de flens van de boring af en, afhankelijk van het type chip dat u hebt gekocht, krimpt of vergroot het binnenoppervlak.

Door het krimpen wordt een boring een klein beetje verkleind omdat de hoeveelheid speling van de boring in een bepaalde maat toeneemt. Verhoogt de luchtstroom door de motor omdat er meer luchtroutes door de motor zijn. Terwijl het vergroten van de flens de speling naar de buitengrenzen van het inlaatsysteem van de motor vergroot. Dit zorgt voor een betere regeling van de luchtinlaat en meer rijcomfort, terwijl het nog steeds meer vermogen en prestaties mogelijk maakt.

Naast deze primaire componenten omvat een nieuw chiptuningproject meestal secundaire componenten, die meestal zijn gemaakt van roestvrij staal of chroom. Deze onderdelen dragen bij aan of nemen het oorspronkelijke doel van de originele chip weg. Zo worden er vaak oliejets toegevoegd om het motorvermogen te vergroten. Maar een hoog brandstofverbruik kan worden verkregen door de hoeveelheid gebruikte olie te verminderen. Olieregelkleppen zijn een ander extra onderdeel dat kan worden toegevoegd om ongewenste emissies te verwijderen en de timing van de motor te verbeteren.

Veel moderne voertuigen, waaronder lichte vrachtwagens, auto’s, auto’s met hoge prestaties en auto’s met hoge prestaties, maken gebruik van een of andere vorm van mechanische afstemming. Mechanische afstemming wordt gebruikt om verschillende motorprestatiedoelen te bereiken, zoals het brandstofverbruik verhogen, de wielbasis verlengen, de acceleratie verhogen, de invaliditeit vergroten of de algehele betrouwbaarheid van de motor verbeteren. Typische voorbeelden van mechanische tuners zijn motorbouwers, transmissietuners, cilinderkoptuners, uitlaattuners en distributieriemtuners. Bovendien kan dit type afstemming ook extra componenten bevatten, zoals een oliepompupgrade, een re-jetting-systeem, een gasstroomkit voor de cilinderpoort aan de voorkant of een opnieuw geverfde motor om het uiterlijk en de prestaties te verbeteren.

Chiptuning wordt vooral gebruikt in commerciële toepassingen waar de primaire functie van het voertuig is om binnen strikte voorschriften of specificaties te werken, zoals racebanen en grote sportwagenevenementen.

De meest populaire voorbeelden zijn brandstofregels en emissienormen die zijn opgesteld door verschillende rechtsgebieden en / of industrieën. Als gevolg hiervan vereisen deze evenementen vaak dat teams in staat zijn om consistent de hoogst haalbare brandstofkilometers en emissies te produceren. Aanpassingen aan de motor zijn vaak een vereiste als het team onder dit reglement wil racen.

Klik hier voor meer informatie https://www.chipperformance.nl/